TASQUES SETMANES DEL 25 DE MAIG AL 5 DE JUNY

18 DE MAIG - DIA INTERNACIONAL DELS MUSEUS                  

Els museus es troben replets d'obres d'art, la inspiració de les quals ha sigut la música.

Vasili Kandinsky, conegut com el mag de la pintura abstracta, quan escoltava música veia formes i colors que pintava al llenç. 
Ell pintava la música. Ací vos deixe un exemple:


                                             



L'ARTISTA ERES TU:

En aquest marc pots pintar un quadre abstracte mentre escoltes una música del teu agrat. També pots decorar el  marc al teu gust o escollir-ne un altre. Utilitza estris amb els que et trobes còmod@ : rotuladors, ceres, llapis de colors, aquarel·les...



                                                     
I si Eturpe, la musa de la música, t'ha inspirat, pots pintar-ne un altre: 



El compositor rus Modest Mússorsgski al contrari que Kandinsky, es va inspirar en deu pintures i dibuixos, "Quadres per a una exposició" , per a pintar en música. Volia expressar mitjançant el llenguatge de la música, allò que sentia en contemplar els dibuixos i pintures del seu amic i arquitecte Víktor Hartmann, a qui tant estimava. 


En la següent animació podràs escoltar alguns retalls de dites composicions:





UN BREU PASSEIG MUSEÍSTIC


Vos deixe una insignificant mostra d'entre els milers i milers obres d'art  relacionades amb la música.
  




La partitura completa  més antiga, inscrita en una columna de marbre, es troba en  el Museu Nacional de Dinamarca.


Segons els investigadors musicals sonaria més o menys així:

                                                                         
Una versió adaptada, per a que la interpretes tu amb la flauta.


 Passem a la sala  de la ceràmica on podem vore alguns vasos i àmfores de l'antiga Grècia, molt estudiats pels musicòlegs, per esbrinar i reproduïr instruments i danses d'aquella època.



Després els romans arreplegaren l'art i la cultura dels gregs:




Estes partitures que vos deixe a continuació pertanyen a l'època de l'Edat Mitjana, són manuscrits en  pergamí. Qué opines sobre aquest art?





Qué et pareix si ara eres tu qui il·lumina una partitura a l’estil medieval. T’atreveixes?

Abans anem a repassar algunes qüestions:


  • El lloc on s’escrivien els libres i les partitures es deia Scriptorium que eren unes sales que hi havia als Monastirs.
  • Els monjos feien aquesta tasca amb molta paciència.
  •  El material que utilitzaven per il·luminar les partitures es deia Còdex, que era un pergamí fet de pell de corder. El compraven en Asia menor. Si el doblaven per la meitat s’ anomenava bifolium, i si feien la meitad de la meitat, li deien booklet.
  • La transcripció del text el feien els copistes. Distribuïen el text en dues columnes i deixaven espais lliures per poder fer miniatures (es deien així perque ho decoraven amb pintures ,la base de les quals era el minio que s'extreia de les mines de bronç)
  • La rúbrica eren títols que podien encapçalar els capitols, els paràgrafs, o les inicials de les lletres i normalment es feien amb pintura roja. En aquella època el pentagrama només tenia quatre línies  que també pintaven de roig.
La il·luminació consistia en seguir els següents pasos:

1.       Dibuixar les figures que podien ser animals, persones, flors, pissatges…ho dibuixaven amb plometes. Tu ho pots fer amb llapis.
2.       Després els pintaven amb colors; utilitzaven pinzells molt fins i lupa  perque sovint les figures eren molt menudes… Tu ho pots fer amb llapis de colors.
3.       Finalment, cobrien les pintures amb una barreja de clara d’ou i de goma aràbiga dissolta en aigua. D'aquesta manera protegien les pintures  del pas del temps. 
      
Si ho has entés tot bé, demostra la paciència i capacitat de concentració de monjo que tens i,  ja pots començar a fer de copista!


Mentre vas dibuixant i pintant,un poquet de Cant Gregorià t'ajudarà a relaxar-te i lliscar el pinzell amb suavitat i armonia.





                                                                            



Seguint la nostra visita virtual passem al Renaixement i  Barroc
Hi ha més de mil quadres i escultures  repartits per tots els museus del món, amb diferents representacions de Santa Cecilia , patrona dels músics. 

Imagina per uns moments que  Santa Cecília i el seu Àngel, recobren vida en el marc d'aquesta escena. 
 L'àngel li diu...  

   

SANTA CECÍLIA TOCANT L'ORGUE ACOMPANYADA D'UN ÀNGEL AMB LLAÜT

                                                     I Cecília li contesta al seu àngel:

 


Ara toca contemplar un poc d'art contemporani

Mentre escoltes el següent audio observa detingudament la pintura de Picasso i descriu quins sentiments i emocions et transmet.


                                                                                                             





En el següent quadre hi ha un instrument que no sona a l'audio. Ben eixerit serà qui bé encertarà!

                                                             

Qué t'ha paregut aquest segon quadre de Picasso? T'ha suggerit el mateix que l'anterior? I la música que l'acompanya?



El nostre passeig museístic pel blog, de moment acaba ací, però tu pots seguir passejant per altres  museus com, per exemple, alguns dedicats exclusivament a l'exposició i conservació d'instruments musicals:


                                                         PENSA,  INVESTIGA   I  EXPOSA 

Per explicar els resultats de la teua investigació i a mode de guió, pots tindre en compte les següents idees:

  • Per començar defineix el teu concepte sobre qué és un museu de la música.
  • En quines ciutats o països del món es poden trobar. Creus que a Espanya n'hi ha algun?. I a la teua ciutat?.
  • En quins tipus d'edificis poden localitzar-se xicotetes o grans exposicions sobre temàtica musical.
  • Quins materials, objectes, estris musicals, tipus d'instruments...poden mostrar..
  • Per acabar el teu text expositiu, detalla alguna opinió o experiència  personal al respecte: si has visitat alguna vegada un museu, casa museu, edifici museu, quins materials musicals hi havien, si recordes qué et va cridar l'atenció...
  • T'agradaria fer alguna visita en especial . Quines activitats creus que podries realitzar allí. 
Quan presentes la teua exposició, pots adjuntar fotografies, dibuixos o audiovisuals. Pots escollir entre fer-la oral o escrita. Un foli o dos ben fet és suficient, però si necessites contar més... Quan més sucre, més dolç!  i no t'oblides  Passa- t'ho bé mentre fas el treball.